Ska du ta fram en ny hemsida? Då ska du tänka på det här!

När företag ändrar fokus eller får nya visioner vill man även att det ska speglas på hemsidan. Då kan det vara dags att ta fram en ny hemsida. Men innan du börjar fundera över bilder, färg och övrig design finns det några absoluta måsten att gå igenom. För att hjälpa dig på vägen har vi satt ihop en checklista som du kan använda dig av när du ska ta fram en ny hemsida.

1. Vad vill du uppnå med den nya hemsidan?

Att skapa en hemsida kan vem som helst göra. Men för att göra den riktigt bra måste man bestämma vilka konkreta mål den ska uppfylla. Hur ska den nya hemsidan skilja sig mot den tidigare – och hur ska den bättre spegla ditt företag?


Det här tar ofta tid att ta fram. Men om du anlitar en erfaren webbyrå kan du få hjälp med att reda ut vad som är möjligt och hur det kan gå till. Tillsammans med webbyrån tar du fram ett ramverk som underlättar avsevärt när hemsidan ska designas.

2. Vilken är målgruppen?

Vilka kunder vänder sig ditt företag till? Det går inte att vara för noggrann när man ska definiera sina målgrupper.


En ny verksamhetsgren, produkt eller tjänst kan betyda att din kundkrets breddas eller ändras helt. Ett sådant markant skifte kan i sin tur innebära att tonaliteten på hemsidan helt måste anpassas – likaså sökorden som ska locka målgrupperna till dina landningssidor.


Gör ordentlig research för att förstå hur du ska särskilja hemsidan från dina konkurrenter, kartlägg dina målgrupper och analysera hur du ska konvertera dina besökare till kunder.

3. Tänk SEO – innan design

Hemsidans design är viktig när det kommer till tonalitet och känsla. Men för att besökarna ska kunna uppleva hemsidan måste de också hitta dit.


Sökmotorer belönar innehåll som inkluderar populära sökord och är relevant för besökaren. Gör därför en ordentlig sökordsanalys och se därefter till att din nya hemsida är sökmotoroptimerad.


Google och andra sökmotorer är det effektivaste sättet att driva trafik till din hemsida, så se till att den rankar högt i sökresultaten.

4. Glöm inte bort mobilen

Idag kommer mer än hälften av all trafik från mobila enheter. Därför måste du se till att den nya hemsidan ser minst lika bra ut i mobilen som på datorn. Om inte din hemsida är responsiv riskerar du att mer än hälften av företagets potentiella eller nuvarande kunder klickar sig vidare.

5. Planera flytten till nya hemsidan

När du ska migrera till din nya hemsida måste du se till att inte tappa webbtrafik eller din position i sökresultaten.


Att starta helt från noll är sällan önskvärt och kan kosta dig månader av merarbete. Därför är det värt att ta hjälp av en webbyrå så att det blir en smidig övergång, utan att du riskerar förlora något på vägen.

Få hjälp med nya hemsidan

Om du vill att din nya hemsida ska vara stabil, snabb, responsiv och sökmotoroptimerad gör du dig själv en tjänst när du anlitar en erfaren webbyrå.


Vi på Inosida besitter kunskapen och har verktygen som behövs för att lyckas. Vi tar fram en ny hemsida åt ditt företag som både lyfter varumärket och stärker affären.


Kontakta oss idag så berättar vi mer.

Modern webbyrå med passion för funktionell design

På inosida specialiserar vi oss på modern webbutveckling och sökmotoroptimering. Vi ser helt enkelt till att du får en snabb hemsida som konverterar besökare till betalande kunder. Med Jamstack-arkitektur och nytänkande design skapar vi hemsidor med optimal prestanda, oavsett storlek. Vi är med dig från start till slut och levererar alltid hög kvalitet.

Läs mer om oss